Nie lubię skomplikowanych przepisów. Nie lubię biegać po sklepach w poszukiwaniu brakującego składnika, którego kupienie graniczy z cudem. Kocham przepisy Jamie’go Olivera. W swojej książce „30 minut w kuchni” przekonuje, że mamy wystarczająco dużo czasu, żeby gotować w domu. Jego propozycje są pyszne w swojej prostocie, a jednocześnie mogą być wykwintną kolacją dla gości. Szczerze polecam tę książkę.

Dzisiaj prezentuję przepis nie z książki Olivera. To modyfikacja kilku przepisów znalezionych w sieci. Zwykle szukam czegoś nieskomplikowanego i dodatkowo zamieniam niektóre składniki. Tym razem zamiast oczyszczonej mąki pszennej użyłam pełnoziarnistej, masło zastąpiłam olejem rzepakowym, a cukier ksylitolem. Wyeliminowałam także mleko i zmniejszyłam ilość jajek. Tym sposobem wyszło najprostsze ciasto ze śliwkami. Użycie mąki z pełnego ziarna wzbogaciło ciasto w witaminy i mikroelementy oraz błonnik, który sprawił, że będzie bardziej sycące i po prostu zjesz go mniej. Olej rzepakowy natomiast uzupełnił ciasto w kwasy omega 3, niezbędne dla prawidłowej pracy serca i układu nerwowego. W mojej kuchni zamiast białego cukru często stosuję miód lub ksylitol. Ksylitol (cukier brzozowy) w porównaniu z białym cukrem zawiera 40% mniej kalorii, a jest równie słodki. Posiada niższy indeks glikemiczny, tzn. że po spożyciu powoduje niższe stężenie glukozy i insuliny we krwi. Natomiast cukier o wysokim indeksie glikemicznym powoduje najpierw nagły wzrost stężenia glukozy, a później silny spadek, tzw. hipoglikemię, sprzyjającą napadom głodu. Ksylitol nie fermentuje w przewodzie pokarmowym jak tradycyjny cukier i hamuje rozwój grzybów. Dodatkowo zwiększa przyswajanie wapnia i magnezu. Dodany do słodyczy nie wywołuje próchnicy zębów. Odradza się jednak stosowanie ksylitolu w produktach dla dzieci poniżej 3-go roku życia z powodu niedojrzałości enzymatycznej ich układu pokarmowego. Jako ciekawostkę dodam, że ksylitol może być stosowany zewnętrznie do płukania nosa i jamy ustnej, gdzie hamuje rozwój bakterii i grzybów.

Zamiana niektórych składników sprawiła, że ciasto jest zdrowsze.

Aby zrobić najprostsze ciasto ze śliwkami przygotowałam:

250 g mąki pszennej pełnoziarnistej
1 szklankę oleju rzepakowego
kilka łyżek ksylitolu
4 jajka
2 łyżeczki proszku do pieczenia
śliwki

Białka oddzieliłam od żółtek i lekko ubiłam. Mąkę wymieszałam razem z proszkiem do pieczenia. Do miski z białkami, cały czas ubijając, dodawałam stopniowo ksylitol, a następnie żółtka. Dla mnie wystarczająco słodkie ciasto wyszło z dwiema łyżkami ksylitolu. Kiedy składniki się połączyły, wlałam olej rzepakowy i dokładnie wymieszałam. Następnie wsypałam mąkę i znów wymieszałam. Ciasto wylałam do formy wyścielonej papierem do pieczenia. Na koniec na wierzch wyłożyłam wypestkowane śliwki. Piekłam przez 45 minut w temperaturze 170 st.

Smak tkwi w prostocie!

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *