Motywacja, mówiąc potocznie, to gotowość do podjęcia działań, które pozwalają nam osiągnąć cel. Chociaż o motywacji powiedziano już bardzo dużo, mamy wątpliwości, jak to właściwie z nią jest. Raz przychodzi, raz w ogóle jej nie ma. Jedni cierpią niedostatek, inni mają jej w nadmiarze. Patrzymy na motywację, jak na jakąś siłę, która nas napędza do działania i nie zawsze wiemy, jak na nią wpłynąć.

Naukowe ujęcie opisuje szerzej motywację, jako wszystkie mechanizmy odpowiedzialne za podjęcie, ukierunkowanie, podtrzymanie i zakończenie działań (prof Łukaszewski). Psychologia widzi motywację jako cały proces – od decyzji, aż po osiągnięcie sukcesu. Deficyty motywacji mogą się więc pojawić w każdym momencie drogi do upragnionego celu. Niektórzy mogą nie mieć problemu z rozpoczęciem działania, ale okazuje się, że był to tylko „słomiany zapał”. U innych kłopoty z motywacją mogą polegać na realizowaniu tylko niektórych założeń swojego planu. Ktoś inny nie wie, co należy zrobić, aby dobrze ukierunkować swoje działania.

Z motywacją do odchudzania też nie jest łatwo. Wiedzą to wszyscy, którzy chociaż raz próbowali zmienić coś w sposobie odżywiania lub aktywności fizycznej.

Motywację do odchudzania budują nie tylko Twoje chęci, ale także:

czy jesteś gotowy do wprowadzenia zmian (może bardzo chcesz, ale teraz nie jest dobry moment, bo masz więcej pracy lub wyjazdów)

   czy wierzysz, że uda Ci się wytrwać (może wcześniejsze niepowodzenia podkopały Twoją wiarę w                          sukces)

   czy uważasz, że masz wpływ na sytuację (może myślisz, że za wszystko odpowiadają geny)

   czy schudnięcie jest dla Ciebie ważne (może przyzwyczaiłeś się do różnych nawyków i właściwie nie                    musisz niczego zmieniać)

Motywacja do odchudzania może być różna na sile, różne mieć podłoże i odmienne przynosić efekty. Przyjrzyj się, która motywacja jest Tobie najbliższa.

Pierwsza to motywacja pozytywna, druga to motywacja negatywna.

Różnicę widać gołym okiem. Motywacja pozytywna to taka, która dodaje nam skrzydeł, a osiągnięcie sukcesu wiąże się z przyjemnością. Wynika z troski o siebie i z poczucia, że chcę.
Motywacja negatywna natomiast podcina nam skrzydła, wręcz szkodzi. Kryje się za nią przymus, brak akceptacji lub wręcz niechęć do siebie i swojego wyglądu.

„Życie jest zbyt krótkie na diety i zbyt ważne, aby źle się odżywiać”

Niezwykle często to jacy dla siebie jesteśmy i co o sobie myślimy, wpływa na motywację i odbija się w naszej relacji z jedzeniem [Skomplikowana relacja z jedzeniem]. Zmiana traktowania siebie w kierunku akceptacji, troski i uważności sprawia, że chcemy zmieniać sposób odżywiania i styl życia. To prosta konsekwencja. Jeżeli jesteś dla siebie ważny, to chcesz traktować siebie dobrze. Zaczynasz dostrzegać, że diety są wyniszczające i frustrujące, jedzenie w pędzie niezaspokajające, objadanie się słodyczami wpędza w poczucie winy, itd.

Jeżeli podejmowałeś próby zmiany sposobu odżywiania i kończyły się niepowodzeniem, to tym razem, bez zmiany sposobu myślenia o sobie, też może się nie udać. Jeżeli masz negatywną motywację, wszystko, co związane z odchudzaniem będziesz robić z przymusu, marząc o powrocie do starych nawyków. Jeżeli nie będziesz traktować siebie z troską, dbałością o siebie, to prędzej czy później porzucisz swoje wysiłki. Nikt nie chce być na diecie całe życie, nikt nie chce tkwić w restrykcjach na dłuższą metę.

 

Rozwiązaniem, jakie ja Ci mogę zaproponować, jest stopniowa zmiana, małymi krokami [Małe kroki ku dużej zmianie], z troską i szacunkiem do siebie.

Wzmocnienie wewnętrznej motywacji pomoże Ci wytrwać w osiągnięciu celów.

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *