Czy trzeba odkwaszać organizm?

O zakwaszeniu organizmu i jego negatywnych skutkach jest głośno od dłuższego czasu. Firmy farmaceutyczne podkręcają trend na odkwaszanie, proponując różne suplementy diety. Kilka dni temu ktoś mi opowiedział, że lekarz zalecił ograniczenie mięsa, ponieważ przyczynę jego przeziębień upatrywał w zakwaszeniu organizmu.

O co chodzi w tym całym zakwaszeniu?

Kiedy w naszym organizmie panuje równowaga, tzw. homeostaza, jesteśmy zdrowi. O równowadze kwasowo-zasadowej mówimy, kiedy zachowany jest odpowiedni stosunek kationów i anionów w płynach ustrojowych. We krwi optymalny zakres pH wynosi 7,35-7,45 (dla przypomnienia pH < 7 – odczyn kwasowy, pH > 7 – odczyn zasadowy).

Wiele produktów przemiany materii to kwasy, dlatego istnieje stała tendencja do zakwaszania organizmu. Przy nadmiernym wysiłku fizycznym i głodzeniu także powstają kwasy. Na równowagę kwasowo-zasadową w dużym stopniu wpływa to, co jemy. Większość produktów w typowej polskiej diecie zakwasza organizm. Ale o tym za chwilę.

W normalnych warunkach i przy zbilansowanej diecie organizm radzi sobie z utrzymaniem stałego pH – ma systemy buforujące, wydala kwasy lub zasady przez nerki oraz dwutlenek węgla przez płuca. Jednak kiedy w naszej diecie produkty zakwaszające znacznie przeważają nad alkalizującymi, wtedy równowaga jest zaburzona. Problem zaburzeń funkcjonowania organizmu i schorzeń jako skutków zakwaszenia organizmu jest powszechny, ponieważ wiele osób źle się odżywia, a komponując posiłki nie bierze pod uwagę siły kwasotwórczej produktów.

Jakie są objawy przewlekłego zakwaszenia organizmu?

  • zmęczenie, osłabienie
  • bóle, zawroty głowy
  • bóle mięśni
  • brak apetytu
  • zaparcia
  • obrzęki – organizm zatrzymuje wodę
  • sucha skóra, wysypki
  • zaburzenia w przemianie materii i problemy z odchudzaniem
  • gorsze wykorzystanie składników odżywczych z pożywienia
  • zwyrodnienie stawów, osteoporoza

W tym momencie trzeba podkreślić jak ogromną szkodę wyrządza zakwaszenie na gospodarkę wapniową. Organizm, aby wyrównać pH krwi i zminimalizować skutki zakwaszenia, uwalnia do krwi minerały zasadowe – wapń, potas, sód i magnez, które są pobierane z zapasów w tkankach. Wapń pobierany jest z kości i zębów, co prowadzi do odwapnienia kości w młodym wieku i osteoporozy w późniejszym. Niedobór produktów alkalizujących u dzieci, głównie warzyw i owoców osłabia mineralizację kości. To właśnie w tym czasie tworzy się struktura kości, a ilość zmagazynowanego wapnia w młodym wieku będzie rzutowała na przyszłość.

Wiele z wymienionych dolegliwości nie łączymy z jedzeniem. Najczęściej przychodzimy do apteki po wapń, magnez lub lecytynę nie łącząc złego samopoczucia z zakwaszeniem. Takich lekarzy, jak ten, o którym pisałam na początku, też jest niewielu. Z drugiej strony pacjenci, których spotykam, też nie palą się do jakiejkolwiek zmiany. Posłuchają tego, co mówię, ale i tak wybiorą tabletki.

Jak sprawdzić, czy nasz organizm jest zakwaszony? Badanie pH krwi i moczu rozwieje wątpliwości. Optymalne pH krwi to 7,35-7,45, natomiast obojętne pH moczu to zakres 6,9-7,1.

To co jemy wpływa na równowagę kwasowo-zasadową. Oto przykłady:

Dodatkowo działanie zakwaszające ma żywność wysoko przetworzona ze względu na dodawane konserwanty i substancje stabilizujące.

Nie należy mylić działania kwaso- i zasadotwórczego ze smakiem określonego produktu. Przykładowo owoce cytrusowe i kapusta kiszona alkalizują, choć mają kwaśny smak.

Czy odkwaszanie organizmu jest konieczne? Zdecydowanie tak. Jednak nie przy pomocy suplementów diety. Stosowanie ich przyniesie tylko chwilową poprawę, a po odstawieniu równowaga z powrotem zostanie zaburzona. Jedyną skuteczną i trwałą metodą na odkwaszenie organizmu i późniejsze utrzymanie równowagi kwasowo – zasadowej jest zachowanie odpowiedniej proporcji między produktami kwaso- i zasadotwórczymi. Nie powinna to być jednak proporcja 1:1, ponieważ siła zakwaszająca produktów mięsnych jest większa niż siła alkalizująca owoców i warzyw. Dlatego najlepiej aby proporcja produktów zasadotwórczych do kwasotwórczych wynosiła 80% do 20%. Nie chodzi więc o całkowite wyeliminowanie z diety produktów, które zakwaszają, ponieważ przykładowo pieczywo pełnoziarniste, kasza jęczmienna czy nabiał zawierają cenne składniki odżywcze. Istotne jest zachowanie odpowiedniej proporcji. Wtedy nie będą potrzebne żadne kuracje odkwaszające i reklamowane suplementy diety.

 

 

 

Dodaj komentarz