Psychodietetyka – z czym to się je?

W weekend wzięłam udział w konferencji pt. „Zdrowy styl życia w kontekście psychodietetyki”. Wydarzenie zorganizowane było przez Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej i Instytut Psychodietetyki. Instytut dobrze znam ze szkoleń na które chodzę, dlatego byłam pewna wysokiego poziomu wykładów. Konferencja dotyczyła ZDROWEGO STYLU życia, więc nie mogło mnie tam zabraknąć.

Poruszane tematy zainspirowały mnie do napisania kilku tekstów, które niebawem pojawią się na blogu. Szczególnie do zastanowienia skłonił mnie temat obrazu sposobu odżywiania kreowanego w sieci. Internet jest najczęściej pierwszym miejscem, do którego się udajemy, kiedy szukamy jakichś informacji. Czytamy newsy polityczne i diagnozujemy u siebie choroby. Podobnie osoby, które chcą zmienić swoje nawyki żywieniowe lub po prostu znaleźć informacje o diecie czy konkretnym produkcie, w pierwszej kolejności siadają do laptopa. Internet jest pokusą dla tych, którzy nie wiedzą, co i jak zrobić, aby schudnąć. Internet w tym przypadku jest silniejszy niż reklama, rodzina i specjaliści jak dietetycy czy lekarze. Kiedy wpiszemy w wyszukiwarce słowo lub frazę związaną z odżywianiem lub dietą, otwierają się linki sponsorowane oferujące cudowne specyfiki i diety-cud. Poza tym można znaleźć historie, jak „schudłam x kilogramów w y dni” i że w ogóle łatwo, szybko i przyjemnie można zrzucić kilogramy. Takie informacje pozornie spełniają marzenia o istnieniu nowej cudownej diety czy metody odchudzającej. Najczęściej te „cudowne” diety nie przynoszą pożądanych efektów, co jest dodatkowo frustrujące. Może też prowadzić do wniosku, że skoro nic nie działa, to nie ma sensu podejmować kolejnych prób.

W gąszczu informacji łatwo się pogubić, zwłaszcza że często sobie zaprzeczają. Niekiedy trudno orzec, co jest prawdą a co tylko modą. Nie jest sztuką mówić, co należy jeść. Trudniej wpłynąć na motywację do zmiany i kontrolę odżywiania, aby ta zmiana była trwała i przyniosła długofalowe korzyści. Takie trudne cele stawia sobie psychodietetyka. To nowa dziedzina, która łączy w sobie wiedzę medyczną i psychologiczną. Z jednej strony informuje, co jest korzystne dla naszego zdrowia, a z drugiej mówi o sposobach kontroli odżywiania. Samokontrola to niezwykle cenna umiejętność. Osoby o wysokim poziomie samokontroli będą potrafiły unikać pokus, kontrolować je i tłumić.

Kontrola odżywiania i zdrowego stylu życia jest niezwykle ważna w „otyłogennym” środowisku, w którym przyszło nam żyć.

Dodaj komentarz