Sytuacje stresujące towarzyszą każdemu, bez wyjątków. Stres jest niezbędny do pokonania zagrożenia, może nas pozytywnie motywować i napędzać do działania, ale czasem też działać destrukcyjnie. To w jaki sposób wpływają na nas trudne sytuacje, w dużej mierze zależy od ich interpretacji. Dzisiaj przyjrzymy się jak sposób myślenia o stresujących sytuacjach wpływa na nasz sposób odżywiania.

Istnieją dwa rodzaje stresu: nagły stres i przewlekły.

Nagły stres jest związany z wyrzutem adrenaliny i jest szybką, i silną reakcją organizmu, która przygotowuje do „walki lub ucieczki”. Organizm mobilizuje rezerwy energetyczne z wątroby i mięśni, stawia układ odpornościowy w stanie gotowości, a oszczędza te procesy, które w danej chwili nie są potrzebne, np. trawienie i wchłanianie pokarmów.
Za to, co się z nami dzieje w przewlekłym stresie odpowiada kortyzol, który zwiększa odkładanie tłuszczu, zatrzymuje rezerwy, obniża poziom metabolizmu, jakby chroni przed nieznanym nadchodzącym niebezpieczeństwem.

Stres wpływa więc na przyswajanie składników z pożywienia i ich metabolizm. Zwiększa też zapotrzebowanie na:

-> składniki budulcowe (gł. białko) – dla układu odpornościowego, a adrenalina zużywa rezerwy z mięśni,
-> przeciwutleniacze (witaminy A, E i C, polifenole) – w stresie jest więcej wolnych rodników,
-> minerały – magnez, wapń, cynk i selen.

Najczęstsze skutki stresu, które obserwujemy, to:

🙁  przemęczenie, problemy z koncentracją
🙁  osłabienie układu odpornościowego –> częste infekcje, choroby autoimmunologiczne, nietolerancje pokarmowe,
🙁  osłabienie trawienia i wchłaniania –> niedobory pokarmowe, witamin,
🙁  ograniczenie krążenia w układzie pokarmowym –> niedotlenienie i dysfunkcje narządów,
🙁  insulinooporność -> nadmiar niewykorzystanej glukozy odkładany w postaci tkanki tłuszczowej.

Dlaczego jemy w stresie?

Problemy w pracy, szkole, w relacjach z innymi, podejmowanie trudnych decyzji, natłok obowiązków… powodują, że sięgamy po jedzenie, jak po tabletkę przeciwbólową, która koi, łagodzi ból, ale tylko na chwilę i nie działa na przyczynę. Zajadanie stresu tylko maskuje negatywne emocje, które przeżywamy. Trochę jak zamiatanie pod dywan. Niechciane emocje, nierozwiązane problemy prędzej czy później wyjdą z ukrycia ze zdwojoną siłą. 

Niezdrowe nawyki żywieniowe są skutkiem nie tyle samego stresu, co nieumiejętnych sposobów radzenia sobie z nim. 

Badania pokazują, że osoby z otyłością stosują częściej nieefektywne sposoby radzenia sobie ze stresem. Otyłe osoby, które w sytuacjach stresowych częściej koncentrują się na emocjach lub próbują unikać problemów, mają skłonność do nawykowego i emocjonalnego przejadania się. Samo odchudzanie jest sytuacją stresową, która może paradoksalnie nasilać złe nawyki odpowiedzialne za nadwagę. Nadmiar cukru w przekąskach, na które najczęściej mamy wtedy ochotę, dodatkowo zwiększa poziom hormonów stresu. Natomiast ci, którzy aktywnie rozwiązują problem, rzadziej „objadają się”. Zamiast udawać, że nic się nie dzieje lub skupiać się tyko na negatywnych emocjach, lepiej swoją energię i uwagę skoncentrować na zadaniach, które aktywnie pomogą nam rozwiązać lub kontrolować sytuację.

Co dokładnie oznacza strategia zadaniowa w radzeniu sobie ze stresem? To sporządzenie listy działań, które pomogą poradzić sobie z trudną sytuacją lub planu zrobienia tego, co muszę, a mnie stresuje. Możesz się zastanowić na co realnie masz wpływ w danej sytuacji i spróbować to zmienić. Nie masz wpływu na to, jaki jest Twój szef, ale decydujesz o przyjaźniach zawieranych w pracy i jak wykonujesz swoje zadania. Nie masz wpływu na korki, ale na sposób spędzania  czasu w samochodzie. Nie zmniejszysz ilości obowiązków, ale od Ciebie zależy, co wykonasz, a co po prostu odpuścisz.
Zbyt sztuczne i banalne? Ale działa.

Otoczenie wywiera na nas presję, że musimy być produktywni i nie możemy zmarnować ani minuty czasu. Pozbycie się negatywnych myśli i emocji, czy odprężenie i relaks nie przychodzą same. Tego trzeba się nauczyć.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *